Deze 2.8 L Automatic is gebouwd in februari 1977, het laatste produktiejaar van het E3 model. Deze verlengde versie – 10cm extra beenruimte achterin – is 31 jaar in het bezit geweest van de eerste eigenaar in Frankrijk, waarna de auto voorjaar 2008 door Marcel Kappen Classics naar Nederland is gehaald en t.t.v. mijn aanschaf zomer 2008 op Nederlands kenteken is gezet. Het betreft hier een ongerestaureerde, zeer authentieke en in fraaie en complete staat verkerende BMW E3 met ‘slechts’ 114.000 km op de teller (maart ’14). Zoals deze E3 vindt je ze bijna niet!

augustus 25, 2009

bmw voorkant bovenopDe huidige kilometerstand van 114.000 km is niet aantoonbaar ‘op papier’: het originele onderhoudsboekje gestempeld en ingevuld bij de levering van de auto is weliswaar aanwezig maar is nimmer bijgehouden. Op basis van de zeer goede conditie van de carosserie en met name de bijzonder gave staat van de stoffering en het interieur in het geheel is echter nauwelijks anders vast te stellen dan dat 1. de auto altijd binnen heeft gestaan en dat 2. bovengenoemde ‘lage’ km-stand daadwerkelijk het echte aantal gereden kilometers aanduidt.

De ‘carte grise’ zoals het kentekenbewijs in Frankrijk heet, is in mijn bezit. Deze toont aan dat de auto sinds zijn in gebruik name op 10/03/1977 altijd op naam heeft gestaan van Jacques Guilliams in Parijs. Op het moment dat ik de tweede eigenaar werd stond er ca. 99.000 km op de teller. bmw schuin van voren bovenop bestuurderskantDe auto word door mij af en toe gebruikt maar wel met zodanige regelmaat dat hij ook nooit langer dan twee of drie weken achter elkaar stil staat. De dagen dat de auto niet wordt gebruikt staat hij geparkeerd in een droge garage.

Deze uiterst sportieve limousine van weleer die destijds enkel voor de zeer bemiddelde koper binnen bereik lag, is zelfs  vandaag de dag nog altijd een auto die bij gewoon optrekken en dus zonder van het hogere toerental gebruik te maken, vele hedendaagse auto’s bij het stoplicht achter zich laat.  Het feit dat dit een automaat betreft is is zeker ook voor een deel debet aan deze vlotte acceleratie.  Van een zescylinder 2,8 liter motor met dubbele bmw onder de motorkapcarburateurs mocht men destijds ook al veel verwachten, en met een vermogen van 170 pk en en koppel van 240 Nm maakt BMW dat meer dan waar. Bij gevolg ligt de topsnelheid op een voor die tijd indrukwekkende 195 km per uur en beschikt de wagen ook bij ieder laag toerental over veel trekkracht (ook naar huidige moderne maatstaven). Met dit vermogen en het gewicht van 1460 kg is het alleen maar passend doch voor die tijd modern dat de auto is uitgerust met vier krachtige remschijven.

De vanwege zojuist genoemde prestaties maar ook vanwege zijn betrouwbaarheid en duurzaamheid geroemde BMW zes-in-lijn ‘M30’ die door BMW voor het eerst werd gebruikt in het  E3 model, evenals de 3 traps automaat (volledig gereviseerd door A.T.S. Den Haag in 2012 met 20.000 km garantie, á raison van 1.500,-) verkeren in uitstekende conditie, net zoals eigenlijk alles van deze auto. bmw schuin van achter bestuurderskantAls er iets aan te merken is op de auto dan zijn het de op één hand te tellen roestvlekjes op onbeduidende of in ieder geval zeer zeker geen vitale plaatsen. Ook moet worden gezegd dat als men een keer ‘beter’ kijkt naar het carrosseriegedeelte onder de motorkap en onder het kofferdeksel, te zien is dat de auto een keer is overgespoten. Het nieuwe spuitwerk is gelukkig gedaan in dezelfde kleur als die de auto fabriekswege heeft meegekregen: ‘Fjord blauw’.

bmw ruimte voorinBinnenin is de de BMW uitgerust met donkerblauwe, en de in die tijd optionele, Velours bekleding en is het gehele interieur op subtiele wijze met chroom afgewerkt. Behalve dat de rugleuning apart is te verstellen zoals bij ieder auto gebruikelijk, kan de bestuurdersstoel tevens als geheel in verschillende posities worden gekanteld. Het stuur is axiaal verstelbaar. In de auto zit nog steeds de Blaupunkt stereo radio die toendertijd is geinstalleerd. Antenne is elektrisch, evenals de vier ramen en de linkerbuitenspiegel. bmw dashboardHet dashboard is heel bescheiden met hout gefineerd. De eerste eigenaar heeft bij de aanschaf niet gekozen voor een open dak. Aan de ene kant jammer, aan de andere kant is het open dak ook bij de E3 een zwakke plek wat roest betreft. Verder is er bij aflevering door de dealer danwel ooit naderhand – als extra –  een alarm met sirene ingebouwd.

bmw passagiersbank+armsteun
Niet alleen is alles intact (zoals de bekleding en comfort van de stoelen), alles is ook compleet (zoals de gereedschapset ingebouwd in het kofferdeksel) en alles dat behoort te functioneren functioneert (zoals het tijdklokje).
Behalve het genoemde onderhoudsboekje en Franse kentekenbewijs zijn ook de  handleiding en onderhoudsfacturen (uit de Nederlandse periode) aanwezig.

Het gewone onderhoud laat ik uitvoeren bij BMW Garage vd Linden in Den Haag. De eigenaar J. vd Linden werkte lange tijd als monteur bij BMW Nederland en heeft in de jaren zeventig heel wat E3’s onder handen genomen. bmw kofferbak onder bekledingTot twee keer heb ik last gehad van een vuiltje in één van de carburateurs hetgeen vermoedelijk een gevolg is geweest van het stilstaan van enkele maanden dat de auto in Frankrijk heeft gedaan (a.g.v. roestdeeltjes of samenklonteren van benzine binnenin de tank). Na de twee keer is er tussen de benzinetank en de benzineslang naar de carburateurs een filter ingebouwd die herhaling voorkomt. Verder heeft de auto geen mankementen vertoond en zijn kleppen en carburateurs nog recent gesteld. Wel heb ik e.e.a uitgegeven om de auto te verbeteren. Zo is de BMW meteen na aankoop getectyleerd met een Dinitrol behandeling door Gosliga in Leeuwarden. Overigens was na het hoge-druk-schoonspuiten dat vooraf gaat aan de behandeling te zien in welke goed geconserveerde staat de bodem en wielkasten van de wagen zich bevonden. Hier zijn enkele foto’s van. Ook heb ik bij autostoffeerderij Competizione (Voorburg) de bestuurdersstoel binnenin compleet gerenoveerd en opnieuw laten bekleden met de stof van de oude stoel omdat de stoel niet meer voldoende comfort bood op langere ritten.

bmw model-aanduidingVan de E3 zijn er tussen 1968 en 1977 in totaal ca. 218.000 gebouwd. Daarvan werden 44.090 E3’s uitgerust met een 2800 cc motor. Van de hier beschreven beduidend duurdere verlengde versie met automaat werden tussen 1975 en 1977 slechts 1613 exemplaren geproduceerd.

Waarom dan toch deze authentieke en mooie BMW 2.8 L  Automatic te koop aanbieden? Tja .. dat is een goede vraag. Ik hecht mij aan mooi dingen en zo ook aan deze auto (ik heb hem niet voor niets al zo lang) en eigenlijk zou ik hem wel nog langer of voor altijd willen houden. De reden dat ik desondanks bereid ben hem weg te doen is dat ik gewoon weer een andere klassieker wil kunnen kopen, wellicht een kleinere en handgeschakelde auto hetgeen meer geschikt is voor autorally’s. Er twee klassiekers met garage op na houden kan ik niet. Ik moet zeggen dat ik de auto eigenlijk alleen naar een liefhebber zou willen zien gaan. Dat het een soort auto is waar praktisch alleen echte liefhebbers interesse in hebben is voor mij dan ook een prima en rustgevende gedachte. En zolang de auto niet van eigenaar wisselt heb ik één groot voordeel: ik kan er zelf in blijven rijden.

De prijs is 8.250,- Euro. Bel (o638830265) of laat een bericht achter op dit blog voor meer informatie. Een proefrit kan natuurlijk ook. Maar houd er rekening mee dat de auto op 10 min van mijn huis staat (in de garage).

bmw achterkant

——————————————————————————————————————-

Advertenties

4 Reacties to “Deze 2.8 L Automatic is gebouwd in februari 1977, het laatste produktiejaar van het E3 model. Deze verlengde versie – 10cm extra beenruimte achterin – is 31 jaar in het bezit geweest van de eerste eigenaar in Frankrijk, waarna de auto voorjaar 2008 door Marcel Kappen Classics naar Nederland is gehaald en t.t.v. mijn aanschaf zomer 2008 op Nederlands kenteken is gezet. Het betreft hier een ongerestaureerde, zeer authentieke en in fraaie en complete staat verkerende BMW E3 met ‘slechts’ 114.000 km op de teller (maart ’14). Zoals deze E3 vindt je ze bijna niet!”

  1. C. Says:

    Nog in uw bezit?

    • Patrick Dessens Says:

      Ja, nog steeds in mijn bezit.

      Uw naam komt me bekend voor, we hebben meen ik wel eens contact gehad over deze auto.

  2. Rob Says:

    Hele mooie E3, heb er zelf ook een (resedagroen metallic) van maart 1977, Zwitserse import. Je ziet ze heel weinig en zeker geen mooie, alleen jammer dat ze niet zo heel courant zijn dus 10 mille is een wel erg optimistische vraagprijs denk ik.

    Succes.

  3. Hans Mozes Says:

    Goedemiddag,

    Heb je deze auto nog steeds, mijn vader heeft ook jarenlang in een 2.8l gereden maar deze op een gegeven moment toch weggedaan. Ik rijd nu zelf al ongeveer 20 jaar bmw 3 serie en heb altijd nog wel interessen in een dikke bmw voor de hobby.
    Laat maar even van je horen of je hem nog hebt.

    Groeten,

    Hans Mozes
    06-13477070


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: